Το Opel Kadett σβήνει ογδόντα κεράκια…

Ογδόντα χρόνια έχουν περάσει από την κατασκευή του πρώτου Opel Kadett πίσω στο 1936 και ακόμα οι απόγονοί του συνεχίζουν να κατέχουν ηγετική θέση στην κατηγορία με ξεχωριστές διακρίσεις όπως η τελευταία ανάδειξη του Opel Astra ως το «Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2016» από τον διακεκριμένο ευρωπαϊκό θεσμό. Με την ευκαιρία λοιπόν της συμπλήρωσης ογδόντα χρόνων από τη γέννηση του Kadett, ας κάνουμε μαζί μια περιήγηση στην ιστορία του μέσα από γεγονότα και εικόνες που θα ακολουθούν για πάντα το κορυφαίο μοντέλο της Opel.

80 Years Opel Kadett

Το πρώτο Opel Kadett ήταν ένα μικρό θαύμα, από τεχνικής πλευράς αλλά και από απόψεως τιμής. Πάνω από 100.000 από αυτά τα τετραθέσια μοντέλα κατασκευάστηκαν μεταξύ 1936 και 1940 στο Rüsselsheim, που ακόμα και τότε ήταν από τα πιο προηγμένα εργοστάσια αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Το πρώτο Kadett με αυτοφερόμενο αμάξωμα σε εκδόσεις sedan και cabrio κόστιζε μόνο 2.100 μάρκα.

80 Years Opel Kadett

Με άριστη σχέση αξίας/τιμής (value for money) και καινοτόμα χαρακτηριστικά, το πρώτο Kadett έθεσε το θεμέλιο λίθο για την επιτυχία της Opel στην κατηγορία των συμπαγών μοντέλων. Μέχρι σήμερα, έντεκα γενιές Kadett και Astra έχουν διανύσει μία επιτυχημένη πορεία στην κατηγορία αυτή με πωλήσεις 24 εκατομμυρίων και πλέον Opel Kadett και Opel Astra. Στοιχίζοντας το ένα αυτοκίνητο πίσω από το άλλο, όλα τα συμπαγή Opel που έχουν κατασκευαστεί μέχρι στιγμής θα ξεπερνούσαν τα 100.000 χλμ. και θα δημιουργούσαν μία φάλαγγα αυτοκινήτων ικανή να κυκλώσει τον ισημερινό δυόμιση φορές. Τέλος, το νέο Opel Astra, που λανσαρίστηκε το 2015, απαριθμεί ήδη 275.000 παραγγελίες σε όλη την Ευρώπη.

80 Years Opel Kadett

1936-1940: Opel Kadett 1 – Το Αγαπημένο Όλων

Το γρήγορο τετραθέσιο έφτανε τα 100 χλν./ώρα και πολύ γρήγορα κατέκτησε την καρδιά του κοινού, ενώ έγινε και το αγαπημένο του Τύπου. Το πλαίσιο, με ανεξάρτητη εμπρός ανάρτηση Dubonnet και άκαμπτο πίσω άξονα με φύλλα σούστας προερχόταν από το Opel Olympia και ο τετρακύλινδρος κινητήρας (L-head) από χυτοσίδηρο προερχόταν από το Opel P 4. Απέδιδε 23 ίππους από 1.073 κ.εκ. Η αξιοποίηση της  μηχανολογίας ενός αρθρωτού συστήματος έπαιξε επίσης ρόλο στη χαμηλή τιμή του αυτοκινήτου. Όπως το Olympia, το Kadett απέπνεε διάχυτη κομψότητα. Το εκτενές facelift του 1938 περιλάμβανε νέα μάσκα σε art deco στυλ – οι ειδικοί σήμερα θεωρούν αυτό το μοντέλο ως μία ενδιάμεση γενιά.

80 Years Opel Kadett

Από το Kadett στο Admiral

«Ευέλικτο, ευπροσάρμοστο και υπάκουο στις εντολές του οδηγού, σαν επαγγελματίας οπλίτης,» έγραφε η Εφημερίδα της Κολωνίας “Kölnische Zeitung,” το 1936 για το νέο μοντέλο της Opel. Το όνομά του ήταν καινούργιο, όπως και η κατηγορία. Μέχρι το ντεμπούτο του πρώτου Astra το 1991, η γκάμα συμπαγών οχημάτων της Opel έμελλε να χρησιμοποιήσει αυτό το όνομα για πάνω από πέντε δεκαετίες. Η εταιρία λανσάρισε δύο ακόμα σειρές με ονόματα που προέρχονταν από το γερμανικό ναυτικό, τα Admiral και Kapitän, το 1937 και 1938.

Μεταπολεμικές γενιές: Από το Kadett A μέχρι το σημερινό Astra

 Opel_Kadett,_Bj._1964_(2014-09-13_6998)

1962-1965: Opel Kadett A – Για το οικονομικό θαύμα

Μεγάλο ρεζερβουάρ και άφθονος χώρος για τέσσερα άτομα και ένας νέος, ζωηρός κινητήρας και χαμηλό κόστος συντήρησης ήταν η συνταγή επιτυχίας για το Kadett A. Η Opel κατασκεύασε σχεδόν 650.000 αυτού του μοντέλο από το 1962 έως το 1965. Οι γραμμές του δίθυρου notchback ήταν πρακτικές και μοντέρνες. Η μεσαία γραμμή ήταν αρκετά χαμηλά, τα πανοραμική παράθυρα προσέφεραν καλή ορατότητα και μία διακοσμητική λωρίδα που εκτεινόταν στο πλάι τόνιζε την επιμηκυμένη φόρμα. Τα εμπρός φτερά στένευαν καταλήγοντας στους προβολείς και τα πίσω άκρα είχαν σχήμα πτερυγίου. Ο εσωτερικός χώρος εντυπωσίασε τρομερά τους ιδιοκτήτες συμβατικών, μικρών αυτοκινήτων. Το πορτμπαγκάζ ήταν πραγματικός χώρος αποσκευών και η τάπα καυσίμου ήταν εκτός. Ο τετρακύλινδρος κινητήρας των 993 κ.εκ. απέδιδε 40 ίππους και από το Μάρτιο του 1963 κινούσε και το νέο Kadett Station Wagon.

Kadett_B_Kombi_front_23072007

1965-1973: Opel Kadett B – “Das Auto”

Το B διαδέχεται το A, και το 1965 μία νέα σειρά αντικατέστησε το πρώτο μοντέλο. Η νέα έκδοση είχε μήκος πάνω από τέσσερα μέτρα, επομένως ήταν πολύ μεγαλύτερη από την προκάτοχό της. Όσον αφορά το μοντέρνο σχήμα της – οι σχεδιαστές εμπνεύστηκαν από τους συναδέρφους τους στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Το κεκλιμένο πίσω τμήμα θύμιζε fastback μοντέλα δημοφιλή στις ΗΠΑ. Η βασική μονάδα 1.078 κ.εκ. παρήγαγε 45 ίππους. Επίσης υπήρχε ένας κινητήρας 1.1 S υψηλότερης συμπίεσης με 55 ίππους. Το Kadett Β έγινε άμεση επιτυχία, ενώ η παραγωγή του ξεπέρασε τα 2,6 εκατομμύρια μονάδες από το Σεπτέμβριο του 1965 μέχρι τον Ιούλιο του 1973. Και η επιτυχία αυτή δεν περιορίστηκε στη χώρα που γεννήθηκε. Το 1966, το ποσοστό εξαγωγών έφτασε το 50% καθώς οι πελάτες από 120 χώρες από όλο τον κόσμο επέλεγαν το Kadett.

Opel_Kadett_C_2dr_notchback_Neustadt

1973-1979: Opel Kadett C – Ο αθλητής

Η οικογένεια Kadett C είχε πολλά πρόσωπα: ένα μικρό οικογενειακό αυτοκίνητο, ένα σικ δεύτερο αυτοκίνητο με πρακτική πίσω πόρτα, ή ένα ανταγωνιστικό σπορ coupé σε αγωνιστική απόχρωση. Συνολικά κατασκευάστηκαν 1,7 εκατομμύρια το διάστημα 1973 – 1979. Το πισωκίνητο Kadett C έκανε ντεμπούτο τον Αύγουστο του 1973 με καθαρή αισθητική αμαξώματος και εμπρός άξονα με διπλά ψαλίδια. Ανάμεσα στα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά που ξεχώριζαν ήταν μία επίπεδη μάσκα, ένα καπό με την γνωστή πτυχή της μάρκας, και μία εμπρός ποδιά σε μορφή σπόιλερ. Ο κινητήρας 1.9 λίτρων με ψεκασμό Bosch L-Jetronic παρήγαγε 105 ίππους και επιτάχυνε τα 900 κιλά του Kadett μέχρι την τελική ταχύτητα των 184 χλμ./ώρα.

Opel_kadett_d_1_v_sst

1979-1984: Opel Kadett D – Το προσθιοκίνητο

Η τέταρτη γενιά του μεταπολεμικού Kadett εγκαινίασε μία νέα εποχή στην κατηγορία συμπαγών μοντέλων. Στο 1979 IAA, το πρώτο προσθιοκίνητο μοντέλο της Opel έκανε το ντεμπούτο του ως το σύγχρονο Kadett D. Η διάταξη χώρων του ήταν πραγματικά εντυπωσιακή. Αν και 126 χλστ. μικρότερο από τον προκάτοχό του στα 3.998 χλστ., διέθετε μεγαλύτερο εσωτερικό και προσέφερε περισσότερο χώρο από τους ανταγωνιστές του. Αλλά δεν ήταν μόνον η διάταξη του κινητήρα και το πλαίσιο με ημιάκαμπτο πίσω άξονα που έσπαγε την παράδοση: το Kadett εφοδιαζόταν με το νέο κινητήρα 1.3 OHC που απέδιδε 60 ή 75 ίππους. Η επανάσταση συνεχίστηκε με τις εκδόσεις αμαξώματος. Εκτός από το ευρύχωρο station wagon με χώρο αποσκευών 1.425 λίτρων, η Opel προσέφερε μόνον εκδόσεις fastback. Τον Ιανουάριο του 1983 ακολούθησε το σπορ Kadett GTE, με τελική ταχύτητα 187 χλμ./ώρα και τετρακύλινδρο κινητήρα 1.8 λίτρων των 115 ίππων. Άλλες τεχνικές μετατροπές ήταν ένα πιο σκληρό και χαμηλότερο πλαίσιο, νέοι αποσβεστήρες συστήματος διεύθυνσης και εσωτερικά αεριζόμενα δισκόφρενα μπροστά. Συνολικά 2,1 εκατομμύρια Kadett D κατασκευάστηκαν από το 1979 έως το 1984.

Opel_Kadett_E_front_20081218

1984-1991: Opel Kadett E – Ο παγκόσμιος πρωταθλητής αεροδυναμικής

Το δεύτερο προσθιοκίνητο Kadett, με παραγωγή από το 1984 ως το 1991, αναδείχτηκε “Αυτοκίνητο της Χρονιάς 1984” και ήταν ο απόλυτος νικητής. Με συνολικές πωλήσεις 3.779.289 σε όλη τη διάρκεια της ζωής του, ήταν bestseller της Opel μέχρι τότε και πραγματικός παγκόσμιος πρωταθλητής αεροδυναμικής. Οι μηχανικοί της Opel σίγουρα πέτυχαν jackpot το 1984. Βασισμένο στη μηχανολογία του προκατόχου του αλλά με εντελώς νέα σχεδίαση hatchback, το Kadett E έμελλε να μεσουρανήσει. Με συντελεστή αεροδυναμικής 0,39, το Kadett D ήταν ήδη το καλύτερο στην κατηγορία του, αλλά αυτή η τιμή ωχριούσε απέναντι στο διάδοχό του. Μετά από 1.200 ώρες ρυθμίσεων στην αεροδυναμική σήραγγα, το μοντέλο E πέτυχε Cd 0,32. Το σπορ GSi, με Cd 0.30 ήταν το πιο αεροδυναμικό hatchback σε όλον τον κόσμο. Οι αγοραστές συμπάθησαν τη νέα φόρμα μέσα σε λίγους μήνες, προετοιμάζοντας το δρόμο για μία νέα ιστορία επιτυχίας που χάρισε στο Kadett E 625.000 νέες ταξινομήσεις σε όλη την Ευρώπη το 1987. Μέχρι εκείνη την εποχή, η έκδοση station wagon είχε ήδη σκαρφαλώσει στην κορυφή της κατηγορίας. Από το φθινόπωρο του 1985, μία έκδοση notchback ξαναμπήκε στη γκάμα, η πρώτη από την εποχή του Kadett C.

Opel_Astra_F_rear_20081229

1991-1997: Opel Astra F – Το bestseller

Περίπου 4,13 εκατομμύρια Astra F κατασκευάστηκαν μεταξύ 1991 και 1997, κάνοντάς το  bestseller όλων των εποχών για τη Opel. Οι εργασίες εξέλιξης επικεντρώθηκαν στο συνδυασμό σύγχρονης σχεδίασης με περισσότερο εσωτερικό χώρο, αυξημένη άνεση και έμφαση στην περιβαλλοντική προστασία. Ο διάδοχος του Kadett πήρε το όνομά του από Βρετανικό μοντέλο της οικογένειας (η τέταρτη γενιά του Kadett κυκλοφορούσε στη Βρετανία σαν Vauxhall Astra από το 1980). Η Opel λανσάρισε επίσης μία επιθετική στρατηγική στον τομέα της ασφάλειας με το νέο αστέρι της. Όλα τα Astra προσέφεραν ενεργό σύστημα ζωνών ασφαλείας με προεντατήρες στις ζώνες των εμπρός καθισμάτων, ζώνες με ρυθμιζόμενο ύψος και πλαίσια αντιβύθισης καθώς και πλαϊνή προστασία με διπλές ατσάλινες δοκούς προστασίας όλων των θυρών. Για πρώτη φορά, όλοι οι κινητήρες είχαν καταλυτικούς μετατροπείς.

Opel_Astra_G_front_20081128

1998-2004: Opel Astra G – Το πολυτάλαντο

Την άνοιξη του 1998, η σχεδίαση τύπου coupé του Astra προσφέρονταν εξ αρχής σε μορφή τρίθυρου και πεντάθυρου hatchback και station wagon. Αργότερα, προστέθηκαν ένα notchback sedan, coupé και cabrio. Προοδευτική, ανεξάρτητη σχεδίαση, δυναμική τεχνολογία πλαισίου και κινητήρα και σχεδόν διπλάσια αντοχή στην κάμψη και στη στρέψη έναντι του προκατόχου του ήταν μερικά από τα χαρακτηριστικά της εντελώς νέας, δεύτερης γενιάς του Opel Astra. Το πλήρως γαλβανισμένο αμάξωμα έπαιξε ζωτικό ρόλο στην υψηλή αξία μεταπώλησής του. Η ενεργητική ασφάλεια αναβαθμίστηκε χάρη στην αύξηση της απόδοσης φωτισμού κατά 30% με τους διαφανείς προβολείς αλογόνου H7 και ένα πλήρως ανασχεδιασμένο πλαίσιο Dynamic Safety (DSA). Αυτό συνδύασε άνεση με ευέλικτη και ασφαλή συμπεριφορά, ακόμα και υπό πλήρες φορτίο. Το μεταξόνιο ήταν περίπου δέκα εκατοστά μακρύτερο, αυξάνοντας τη ευρυχωρία εσωτερικού, κυρίως λόγω περισσότερου χώρου για τα πόδια των πίσω  επιβατών και του χώρου αποσκευών των 370 λίτρων.

Opel_Astra_Design_Edition_(J)_έΑΥ_Frontansicht_(1),_14._August_2011,_Heiligenhaus

2004-2009: Opel Astra H – Το πανίσχυρο

Με δώδεκα κινητήρες από 90 – 240 ίππους και επτά εκδόσεις αμαξώματος, η γκάμα μοντέλων του Astra H που πούλησε πάνω από 2,7 εκατομμύρια οχήματα ήταν εξαιρετική. Όταν λανσαρίστηκε το Μάρτιο του 2004, η τρίτη γενιά Opel Astra διέθετε προηγμένη σχεδίαση, κορυφαία δυναμική συμπεριφορά και άφθονες τεχνικές καινοτομίες, ενώ κέρδισε αμέσως πολυάριθμες διακρίσεις σε συγκριτικές δοκιμές εντύπων του ειδικού τύπου. Τα τεχνολογικά ατού του Astra περιλάμβαναν προσαρμοζόμενο σύστημα πλαισίου IDSPlus με ηλεκτρονικό, συνεχή έλεγχο απόσβεσης – Continuous Damping Control (CDC), μέχρι πρότινος στοιχείο της πολυτελούς κατηγορίας και αποκλειστικών σπορ οχημάτων, καθώς και σύστημα προβολέων Adaptive Forward Lighting (AFL) με δυναμικό φωτισμό στροφών. Το Astra προσέφερε επίσης υψηλά επίπεδα ασφάλειας. Ο οργανισμός προστασίας καταναλωτών Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) απένειμε στο Astra πέντε αστέρια για την προστασία των ενηλίκων επιβατών. Συγκεντρώνοντας συνολικά 34 βαθμούς, το bestseller θεωρείτο ένα από τα ασφαλέστερα sedan της κατηγορίας των συμπαγών μοντέλων.

opel-astra-h-2014-117523

2009 – 2015: Opel Astra J – Το κομψοτέχνημα

Γλυπτική τέχνη σε συνδυασμό με γερμανική ακρίβεια  – το Opel Astra J όχι μόνον ενσωματώνει τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία της μάρκας, αλλά υποστηρίζει και τους οδηγούς  με μία σειρά τεχνολογιών που είχαν ήδη συμβάλλει σημαντικά στην επιτυχία του μεσαίου  Insignia. Το Opel Eye αναγνωρίζει οδικά σήματα και ενημερώνει το οδηγό για όρια ταχύτητας ή απαγορευτικά προσπέρασης. Επίσης, προειδοποιεί τους οδηγούς εάν κινδυνεύουν να βγουν εκτός της λωρίδας τους. Με το σύστημα προβολέων AFL+, το Astra μπορεί να βλέπει μετά τις στροφές και, αν χρειαστεί, χαμηλώνει αυτόματα το φωτισμό ή αλλάζει σε μεγάλη σκάλα. Με νέο πλαίσιο, αναβαθμισμένο με την προσαρμοζόμενη τεχνολογία FlexRide, το τελευταίο Astra μπορεί να αξιοποιήσει πλήρως τα δυναμικά του ταλέντα. Μία νέα δομή πίσω άξονα εγγυάται οδηγική απόλαυση, βελτιωμένη οδική συμπεριφορά και μέγιστη άνεση, με ενσωματωμένο σύνδεσμο Watt για βελτιωμένο έλεγχο του τροχού. Οι οδηγοί του Astra επωφελούνται επίσης από μία νέα γενιά εμπρός καθισμάτων που έχουν εξελιχθεί σύμφωνα με τα τελευταία ευρήματα στο τομέα της εργονομίας και της ασφάλειας και είναι πιστοποιημένα με τη σφραγίδα ποιότητας του ανεξάρτητου οργανισμού γιατρών και ειδικών της πλάτης AGR (action for healthy backs).

Opel-Astra-299621

Από το 2015 και μετά: Opel Astra K – Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2016

Μέχρι 200 κιλά ελαφρύτερο, πιο ευρύχωρο εσωτερικά παρά το μειωμένο συνολικό μήκος, και πιο αποδοτικό χάρη στην αποκλειστική χρήση κινητήρων νέας γενιάς – το νέο Opel Astra αντιπροσωπεύει ένα τεράστιο άλμα εξέλιξης και στέφεται Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2016. Το συμπαγές μοντέλο διατίθεται και πάλι σε έκδοση hatchback και στο ευρύχωρο μοντέλο Sports Tourer. Η Opel λαμβάνει πολυάριθμες παραγγελίες ήδη πριν από την παγκόσμια πρεμιέρα του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης 2015 – μέχρι σήμερα, η Opel έχει λάβει 275.000 παραγγελίες για την πιο πρόσφατη γενιά Astra.

Πηγή: automoto.com.gr